آب و فاضلاب

وبلاگی برای یاری همه متخصصین و دانشجویان صنعت آب و فاضلاب

آب و فاضلاب

وبلاگی برای یاری همه متخصصین و دانشجویان صنعت آب و فاضلاب

آب و فاضلاب

در این وبلاگ تلاش می شود به بحث های علمی و عملی و کاربردی صنعت آب و فاضلاب پرداخته شود و همواره همراه دانشجویان و مهندسین و متخصصین آب و فاضلاب باشد. مسایل علمی و اجرایی به روش های گوناگون پاسخ داده خواهد شد. با نظرات و پیشنهادات خود ما را یاری نمایید.
به امید همراهی همه عزیزان.

طبقه بندی موضوعی

با توجه به رشد مصرف  آب در کشور و بروز خشکسالی­های متمادی در سال­های اخیر، منابع آب شیرین تجدیدپذیر کاهش یافته و در نتیجه کشور با بحران کم­آبی مواجه می­باشد. تامین آب از منابع آب غیرمتعارف به خصوص استفاده از پساب به عنوان منبعی پایدار، یکی از راهکارهای اساسی برای حل مشکل کمبود آب مورد توجه می­باشد. برای استفاده از پساب در بخش شرب باید تصفیه تکمیلی بر روی آن انجام شده تا کیفیت آب به استانداردهای آب شرب برسد. 

یکی از روش­های تصفیه تکمیلی، استفاده از کربن فعال می­باشد. در این مطالعه کربن فعال شده از پوست گردو به عنوان جاذبی ارزان قیمت و در دسترس برای حذف آرسنیک از پساب مورد استفاده قرار گرفته شده است. کربن فعال به صورت پودر مورد استفاده قرار گرفته و آزمایش­ها در مقیاس آزمایشگاهی و در شرایط مختلف موثر در جذب، مانند زمان ماند تعادلی، pH، غلظت آرسنیک و دوز جاذب  انجام گردید. زمان ماند 3 دقیقه، pH  برابر 6.5، غلظت 120 میکروگرم بر لیتر و میزان دوز 0.4 گرم بر لیتر در حالت تعادل بهینه به دست آمد. هم چنین بررسی نتایج آزمایش­ها نشان می­دهد که ایزوترم لانگمویر با R2=0.977 نسبت به ایزوترم فروندلیش مطابقت بیشتری با داده­های تجربی دارد. مقایسه یافته­های این پژوهش با تحقیقات مشابه نشان می­دهد که کربن فعال مورد مطالعه سطح جذب بالایی داشته و قابلیت زیادی در جذب آرسنیک از محیط‌های آبی دارد.

کلمات کلیدی: پساب، جذب سطحی، پوست گردو، حذف آرسنیک

برای دانلود کلیک کنید

  • آبفایار

فاضلاب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی