آب و فاضلاب

وبلاگی برای یاری همه متخصصین و دانشجویان صنعت آب و فاضلاب

آب و فاضلاب

وبلاگی برای یاری همه متخصصین و دانشجویان صنعت آب و فاضلاب

آب و فاضلاب

در این وبلاگ تلاش می شود به بحث های علمی و عملی و کاربردی صنعت آب و فاضلاب پرداخته شود و همواره همراه دانشجویان و مهندسین و متخصصین آب و فاضلاب باشد. مسایل علمی و اجرایی به روش های گوناگون پاسخ داده خواهد شد. با نظرات و پیشنهادات خود ما را یاری نمایید.
به امید همراهی همه عزیزان.

طبقه بندی موضوعی

در مطلب امروز ترجمه مقاله Inter-Basin Water Transfer Projects and Climate Change The Role of Allocation Protocols in Economic Efficiency of the Project. Case Study Dez to Qomrood Inter-Basin Water Transmission Project (Iran) نوشته رضا مکنون، مسعود کاظم، مریم حسن زاده تقدیم عزیزان همراه می گردد.

http://dx.doi.org/10.4236/jwarp.2012.49085

امروزه، تاکید فزایندهای بر پروژه های انتقال آب بین حوضه ای به عنوان فعالیت های پرهزینه با اثرات مبهم بر محیط زیست، جامعه و اقتصاد وجود دارد. از آنجا که مفهوم تغییر اقلیم قبل از سال 1990 در فاز ابتدایی خود بود، اکثر این پروژه ها قبل از آن دوره برنامه ریزی شده اند و اثرات متنوع بلند مدت منابع آب در نظر گرفته نشده اند. . در تمام این پروژه های متعدد عملیاتی و در حال ساخت، انتخاب مناسب گزینه انتقال آب، می تواند به دولت برای بهینه سازی هزینه های خود بر روی این پروژه ها کمک کند و همچنین می تواند به مدیران منابع آب در مواجه با اثرات تغییر اقلیم کمک کند تا بتوانند به صورت منطقی تصمیم بگیرند. در این مقاله به عنوان مطالعه موردی، انتقال بین حوضه ای دز به قم رود به منظور ارزیابی بهره وری از سه پروتکل مختلف بلند مدت استفاده شده است. اثر تغییرات اقلیم از طریق طیف گسترده ای از مدل های GCM (مدل گردش جهانی) به منظور محاسبه تغییر جریان در منطقه حوضه با سناریوهای مختلف اقلیم پیش بینی شده است. پس از محاسبه، مدل های تخصیص آب با سه پروتکل انتقال آب (تخصیص متناسب (PA)، تخصیص ثابت بالادست (FU)، و تخصیص ثابت پایین دست (FD) مورد ارزیابی قرار گرفته تا کارآمد ترین روش انتقال از لحاظ اقتصادی در چارچوبی شامل منافع هر دو ذی نفعان بالادست و پایین دست مشخص شود.  به عنوان نتیجه نهایی، می توان نتیجه گرفت که پروتکل تخصیص ثابت پایین دست (FD) می تواند جمعیت بیشتری مخصوصا با آب شهری برای یک هزینه ثابت پوشش دهد و همچنین بیشترین تطابق با تغییرات جهانی آینده را حداقل در ارزیابی پایدار در دور اول دارد.

کلمات کلیدی: انتقال آب؛ بهره وری اقتصادی؛ تغییر اقلیم. پروتکل های انتقال آب

برای دانلود کلیک کنید

  • آبفایار

انتقال آب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی